Każda nowa firma jak i ta z ugruntowaną pozycją na rynku dba o budowę marki, umacnianie jej. Praca nad wizerunkiem czyli branding jest długim procesem wymagającym przemyślanej strategii, determinacji oraz środków finansowych.
Co to jest rebranding?
Czasami firmy podejmują jednak decyzję o rebrandingu. Jest to nie tylko powierzchowna transformacja polegająca na zmianie logo firmy oraz kolorystyki, ale szereg działań mających na celu również polepszenie obsługi, usprawnienie komunikacji, modernizację produktów i usług.
Kiedy firmy decydują się na rebranding?
- w związku z ciągłymi zmianami na rynku rebranding, ma na celu unowocześnienie firmy, dostosowanie do nowych standardów, pozyskanie nowej grupy docelowej. A co za tym idzie utrzymanie lub zwiększenie produkcji lub sprzedaży. Przykładem takiej pozytywnej zmiany jest PKO BP.
- w przypadku kryzysu wizerunkowego firmy sięgamy po rebranding żeby zniwelować negatywne nastawie konsumentów do marki. Bardzo dobrze widać to na przykładzie Biedronki. Udało się uzyskać większy prestiż przy zachowaniu rozsądnych cen.
- przejęcie jednej firmy przez drugą może być dobrym momentem na odświeżenie strony wizualnej i modernizację produktów oraz procedur. Przykład rebranding Lucas Bank na Credit Agricole Bank Polska S.A
Uwaga na plagiat
Wszelkie prace związane z rebrandingiem powinny zostać poprzedzone dokładnym badaniem rynku. Należy sprawdzić czy planowane działania nie naruszą praw osób trzecich. Wyobraźmy sobie sytuację w której poświęcamy czas oraz pieniądze na modyfikację marki następnie zostajemy posądzeni o plagiat ponieważ nasze logo, lub nazwa firmy jest bardzo podobna do konkurencji.