Chargeback jest mechanizmem stworzonym do ochrony klienta przy płatności kartą. Przykładowo jeśli zapłaciliśmy za zakupy online kartą płatniczą i z jakiś powodów nie będziemy zadowoleni z transakcji, możemy zażądać od banku zwrotu pieniędzy.
Jeśli bank rozpatrzy nasze zgłoszenie pozytywnie otrzymujemy zwrot poniesionych kosztów. Bank następnie pobiera pieniądze z konta sprzedawcy i obciąża go dodatkowo kosztami rozpatrzenia sporu.
Sprzedawcy
Duża ilość obciążeń zwrotnych może bardzo negatywnie wpłynąć na kondycję oraz wizerunek firmy. Sprzedawca powinien rzetelnie podchodzić do sporów i starać się wyjaśnić je na własną korzyść. Najlepiej jednak nie dopuszczać do takich sytuacji stosując się do kilku podstawowych zasad:
- należy szczególnie dbać o jakość towaru,
- istotne jest wprowadzenie bardzo dobrej i rzetelnej obsługi klienta,
- zasady zwrotów i rozpatrywania sporów na stronie powinny być łatwo dostępne i czytelne dla przeciętnego klienta,
- terminowa wysyłka i dobre zabezpieczenie towaru na czas transportu.
Główne przyczyny rozpoczęcia sporów
- 30% – transakcja została wykonana z wykorzystaniem skradzionej karty,
- 26% – produkt nigdy nie dotarł do klienta,
- 15% – sprzedawca wysłał niewłaściwy produkt,
- 4% – produkt nie spełnia oczekiwań kupującego,
- 4% – produkt nie jest zgodny z opisem,
- 3% – zamówienie zostało rozliczone z podwójną opłatą lub powstały inne błędy,