Chargeback czyli zwrot środków

Zbiór wiedzy finansowej
Pojęcia finansowe, baza danych

Chargeback jest mechanizmem stworzonym do ochrony klienta przy płatności kartą. Przykładowo jeśli zapłaciliśmy za zakupy online kartą płatniczą i z jakiś powodów nie będziemy zadowoleni z transakcji, możemy zażądać od banku zwrotu pieniędzy.

Jeśli bank rozpatrzy nasze zgłoszenie pozytywnie otrzymujemy zwrot poniesionych kosztów. Bank następnie pobiera pieniądze z konta sprzedawcy i obciąża go dodatkowo kosztami rozpatrzenia sporu.

Sprzedawcy

Duża ilość obciążeń zwrotnych może bardzo negatywnie wpłynąć na kondycję oraz wizerunek firmy. Sprzedawca powinien rzetelnie podchodzić do sporów i starać się wyjaśnić je na własną korzyść. Najlepiej jednak nie dopuszczać do takich sytuacji stosując się do kilku podstawowych zasad:

  • należy szczególnie dbać o jakość towaru,
  • istotne jest wprowadzenie bardzo dobrej i rzetelnej obsługi klienta,
  • zasady zwrotów i rozpatrywania sporów na stronie powinny być łatwo dostępne i czytelne dla przeciętnego klienta,
  • terminowa wysyłka i dobre zabezpieczenie towaru na czas transportu.

Główne przyczyny rozpoczęcia sporów

  • 30% – transakcja została wykonana z wykorzystaniem skradzionej karty,
  • 26% – produkt nigdy nie dotarł do klienta,
  • 15% – sprzedawca wysłał niewłaściwy produkt,
  • 4% – produkt nie spełnia oczekiwań kupującego,
  • 4% – produkt nie jest zgodny z opisem,
  • 3% – zamówienie zostało rozliczone z podwójną opłatą lub powstały inne błędy,

Dodaj komentarz