Coraz częściej robimy zakupy w internecie. Jest to niewątpliwie wygodne rozwiązanie ponieważ nie musimy nawet wychodzić z domu. W kilka sekund porównujemy cenę wybranych produktów w wielu sklepach w kraju i za granicą. Dzięki temu niejednokrotnie zakupy online są znacznie tańsze pomimo opłaty za transport.
Jak sprawdzić czy sklep online jest wiarygodny?
Pamiętajmy jeśli oferta jest bardzo promocyjna należy zachować szczególną czujność i dokładnie sprawdzić czy sklep jest wiarygodny. Jakie są zagrożenia?
Fałszywa strona płatności i wyłudzenie danych
Podczas finalizacji zamówienia możemy zostać przekierowani na fikcyjną stronę banku. Wpisanie danych na fałszywej stronie płatności jest równoznaczne z przekazaniem przestępcom danych do naszej karty płatniczej lub konta bankowego. Taka strona graficznie jest niemal identyczna z oryginalną. Podejrzenia może wzbudzić prośba o podanie większej ilości danych, których zazwyczaj nie podajemy przy transakcjach internetowych.
Żeby upewnić się, że jesteśmy na bezpiecznej stronie banku musimy sprawdzić adres w przeglądarce internetowej. Najlepiej porównać go z tym ze strony głównej banku. Na obrazku poniżej prawidłowy adres mBanku.
Na tym przykładzie widać, że połączenie jest zabezpieczone protokołem SSL. W praktyce oznacza to, że w adresie jest kłódka a zamiast http:// jest https://. Dodatkowo jest informacja że certyfikat dostarcza DigiCert Inc i podstawowe dane banku:
mBank S.A.
Warszawa
Mazowieckie, PL
Jeśli strona płatności ma identyczny certyfikat i dane to wszystko jest w porządku i możemy finalizować zamówienie.
Fałszywy sklep z prawidłowym systemem płatności
Niestety możemy spotkać się również z sytuacją, kiedy zrobimy zakupy w sklepie, następnie dokonamy płatności poprzez jeden z popularnych kanałów płatności i niestety nie otrzymamy zamówionego towaru. Schemat działania przestępców jest dość prosty. Uruchamiają sklep z dużą ilością produktów. W celu uwiarygodnienia przedsięwzięcia preparują komentarze na stronie sklepu czasami w mediach społecznościowych lub na innych popularnych stronach. Sklep działa dość krótko od 1 do 3 miesięcy aż o sprawie zrobi się głośno w internecie. Następnie przestępcy wypłacają ukradzione pieniądze w dowolnym miejscu na świecie prawdopodobnie poprzez podstawione osoby i teoretycznie ślad się urywa. Nam pozostaje pozew zbiorowy i wątpliwa nadzieja, że sprawcy zostaną namierzeni.
Poniżej przedstawiamy zdjęcie z takiego sklepu, który pojawił się w sieci w 2017 roku. W ciągu kilku miesięcy zanim został wyłączony oszukanych zostało kilkaset osób.
Jak się okazuje bardzo ciężko obronić się przed takim zagrożeniem. Na pierwszy rzut oka sklep wygląda profesjonalnie, estetyczna i przemyślana szata graficzna, protokół SSL, promocje, duża liczba produktów.
Jak ograniczyć zagrożenia przy zakupach online?
Przede wszystkim możemy ograniczyć zakupy internetowe do sprawdzonych sklepów i platform sprzedaży. Jeśli chcemy skorzystać z innego sklepu należy sprawdzić jego dane i zadzwonić na podany numer. Moim zdaniem najpewniejszym sposobem jest sprawdzenie historii strony na https://web.archive.org/ Jeśli strona ma kilka tygodni a ceny produktów są podejrzanie niskie możemy być pewni, że jest to próba oszustwa.
Pozostałe zasady bezpiecznych transakcji finansowych online
- należy regularnie skanować komputer antywirusem (niektóre wirusy potrafią przechwycić nasze poufne dane lub przekierować nas na fałszywą stronę płatności),
- nie korzystajmy z ogólnodostępnych sieci wi-fi podczas dokonywania transakcji (sieć może być udostępniona przez hakerów). Gdy nieświadomie podłączymy się do takiej sieci i przeprowadzimy transakcję wszystkie nasze dane zostaną również przechwycone.
Zakupy przez internet za granicą
Polacy coraz częściej robią zakupy przez internet za granicą.Ten trend będzie wzrastał szczególnie po wprowadzeniu unijnego przepisu o zakazie geoblokowania.
Robiąc zakupy postarajmy się pamiętać o podstawowych zasadach bezpiecznych transakcji:
- unikajmy opłat za różnice kursowe, używając na przykład karty walutowej,
- za zagraniczne zakupy płaćmy kartą płatniczą a nie przelewem bankowym. W przypadku gdybyśmy otrzymali towar niezgodny z opisem lub paczka nie dotarłaby a sprzedawca nie chciałby uwzględnić naszych zastrzeżeń, możemy poprosić bank o zwrot przelewu wykonanego kartą (usługa Chargeback). Przy płatności przelewem niestety nie mamy takiej możliwości zabezpieczenia.
- upewnijmy się jaki jest koszt przesyłki do naszego kraju.
Prawa konsumenta przy zakupach online
- kupując w Polsce przez internet mamy prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od zakupu bez podania przyczyny. Kolejne 14 dni to czas w którym musimy zwrócić towar.
- pamiętajmy, że paragon nie jest konieczny do złożenia reklamacji. Dowodami zakupu są również wydruki transakcji z karty lub konta, e-maile oraz świadkowie.