Dywersyfikacja

Zbiór wiedzy finansowej
Pojęcia finansowe, baza danych

Na czym polega dywersyfikacja w finansach?

Dywersyfikacja inaczej zróżnicowanie jest popularną strategią w działaniach finansowych mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zmniejszenie ryzyka strat. Mechanizm działania najlepiej pokazać na konkretnych przykładach:

Dywersyfikacja portfela inwestycyjnego

Inwestując pieniądze na giełdzie narażamy się na utratę części kapitału. Żeby zmniejszyć ryzyko należy przeprowadzić dywersyfikację portfela. Nie inwestujemy wszystkich pieniędzy w jedną spółkę tylko rozkładamy kapitał przykładowo na pięć wytypowanych podmiotów. W ten sposób zwiększamy szansę na zrównoważony zysk eliminując ryzyko dużej straty w przypadku spadku wartości jednej spółki. Oczywiście działa to w dwie strony jednocześnie pozbawiamy się szansy maksymalnego zysku w sytuacji zainwestowania wszystkich pieniędzy w spółkę która akurat przyniesie największy zysk.

Dywersyfikacja źródła dochodów

Niezależnie od tego czy pracujemy na etacie, czy prowadzimy własną działalność gospodarczą dobrze jeśli mamy przynajmniej jedno dodatkowe źródło dochodu. W razie utraty pracy, zmiany koniunktury posiadamy zabezpieczenie. Uchroni nas to przed pochopnymi decyzjami, nerwowymi działaniami, które mogą jeszcze bardziej pogorszyć sytuację finansową. Takie rozwiązanie po prostu wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie zwiększając bezpieczeństwo.

Rodzaje dywersyfikacji według klasyfikacji którą stworzył H.I.Ansoff

Pozioma

Dywersyfikacja pozioma (horyzontalna) – najmniej ryzykowna i jednocześnie najpopularniejsza wśród polskich firm. Polega na poszerzeniu asortymentu produktów lub usług o nowe, ale związane z dotychczasową działalnością firmy.
Przykłady:
– browar poszerza produkcję o napoje bezalkoholowe,
– sklep zajmujący się składaniem i sprzedażą komputerów stacjonarnych wprowadza do oferty laptopy, tablety i komórki.

Pionowa

Dywersyfikacja pionowa (wertykalna) – poszerzenie działalności o etapy przed i po dotychczasowej działalności. Przykładowo firma budująca domy przejmuje fabrykę produkującą materiały do ich budowy. Przejmuje firmę zajmującą się marketingiem, sprzedażą, promocją wybudowanych domów.

Koncentryczna

Dywersyfikacja koncentryczna – firma wychodzi poza obszar przemysłu w którym dotychczas się znajdowała. Jednak pewne elementy pozostają takie same przykładowo rynek zbytu, technologia.

Niepokrewna

Dywersyfikacja niepokrewna – najbardziej wymagająca i ryzykowna modernizacja polegająca na całkowitej zmianie dotychczasowej działalności

Dodaj komentarz